Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier och workshoppar

ASK-enhetens seminarier är öppna för alla kategorier av undervisande personal.

Seminarier om akademiskt skrivande, VT17

Att organisera och strukturera skrivprocesser

Teaching Academic Writing in English

Workshoppar

Utifrån behov som uppstår inom utbildningar tillhandahåller ASK-enheten workshoppar med specialiserat innehåll och fokus. Workshoppar kan ges på svenska och engelska.

Kontakta ask@gu.se för mer information.
 

Att organisera och strukturera skrivprocesser

Enheten för akademiskt språk (ASK) erbjuder seminarier om akademiskt skrivande med fokus på skrivprocesser och kunskapsbildning. Under vårterminen 2017 ges seminarier på svenska för lärare vid GU som undervisar i uppsatskurser eller som vill förändra en uppsatsuppgift inom en utbildning där de är verksamma.

Vårterminens seminarier på svenska behandlar främst skrivande relaterat till omfattande uppsatsarbeten som kandidat- och magisteruppsatser. Varje seminarium utgår dels från forskningslitteratur, dels från skrivhandledningslitteratur som läses i förväg. Litteratur och information tillhandahålls via GUL, tre veckor före seminariestart. Deltagarnas egna erfarenheter utgör basen för diskussioner och annat arbete under seminarierna.

Inför terminsstarten erbjuds en koncentrerad serie om tre seminarier. Den 13 juni erbjuds motsvarande seminarier under en koncentrerad dag. Datum presenteras nedan, varmt välkommen att delta. Seminarierna kan bokas separat, antalet platser per seminarium är begränsat till 15.

Seminarium 1, måndag 30/1 kl 10:00-12:00: Skrivprocesser och kunskapsutveckling: att initiera akademiska skrivuppgifter

Seminarium 1 inriktas mot att undersöka hur studenters arbete kan underlättas i början av ett uppsatsarbete. Hur kan skrivarbetet organiseras för att i möjligaste mån säkerställa att studenter kommer igång med sin uppgift? Hur kan det inledande arbetet struktureras på ett stöttande sätt?

Seminarium 2, torsdag 2/2 kl 15:00-17:00: Att leda textproduktionen framåt

Seminarium 2 handlar om textens funktion i handledningssamtalet och den återkoppling som sker på basis av studenters texter. Med utgångspunkt från seminariedeltagarnas egna beskrivningar av hur ett textsamtal kan gå till, behandlas frågor som rör hur studenters arbete med referenslitteratur kan stöttas.

Seminarium 3, tisdag 7/2 kl 15:00-17:00: Att synliggöra ”ett akademiskt språk”

Seminarium 3 fokuserar på utmaningar i det sena skedet av uppsatsarbetet. Seminariet utgår från deltagarnas egna exempel på lärandemål och kriterier, samt en inventering av de slags problem man som handledare möter när studenten börjar närma sig slutet av uppsatsarbetet. Under seminariet ringas några vanligt förekommande svårigheter in genom att konkretisera kommentarer som t.ex. ”förbättra den språkliga nivån”, ”behövs mera flyt i texten”, ”tänk på den röda tråden”, med flera.

 

Heldagsseminarium, tisdag 13/6 kl 09:00-16:00

Innehållet motsvarar samtliga tre seminarier:

  • Skrivprocesser och kunskapsutveckling: att initiera akademiska skrivuppgifter
  • Att leda textproduktionen framåt
  • Att synliggöra ”ett akademiskt språk”

 

Anmälan:

http://kompetensutveckling.adm.gu.se/seminar/detail/3008

 

Teaching Academic Writing in English

There is an increasing demand for resources to support students’ academic writing, not least in English. To this end, the Unit for Academic Language (ASK) is providing two half-day seminars to assist teachers working with students in English. In these seminars, we will offer strategies to integrate the teaching of academic writing into your regular instruction, as well as provide a forum for sharing with other instructors teaching experiences, skills, and problems. We see these seminars as providing an opportunity to deepen our collaboration with teachers, making ASK available as a teaching resource while developing our understanding of what specific support is needed

20 April 9-12
In the first seminar we will introduce ASK’s approach to teaching academic writing. Participants will be invited to discuss their own experiences from teaching in relation to a scholarly article made available in advance. The seminar will also focus on showing students how to enter the academic conversation with their writing, from formulating a research question or thesis, to structuring their essays and supporting their claims with appropriate evidence and references.

4 May 9-12
The second seminar will target problems students often encounter when writing in English, as well as discussing how best to give feedback on student work. During this second session, participants will also workshop their own course syllabi with the aim of incorporating writing support for students, which could include having a language advisor from ASK work directly with the course.

These sessions are designed as companion pieces, and attendance at both seminars is encouraged, though not required. While these seminars are intended for instructors at the master’s level at the Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, the Faculty of Arts, and the Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, all staff members working with student writing in English are welcome.

Anmälan:

http://kompetensutveckling.adm.gu.se/seminar/detail/3019 

Material från seminarier och workshoppar

Att synliggöra ett akademiskt språk - 3 konkreta övningar. En workshop för personal på institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet, 2017-03-29.
 

Sidansvarig: Åsa Jonsén|Sidan uppdaterades: 2017-06-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://ask.gu.se/medarbetare/seminarier-och-workshoppar/
Utskriftsdatum: 2017-09-19