Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Språkhandledning: Drop-in på Pedagogiska biblioteket

Nyhet: 2017-02-06

Enheten för akademiskt språk (ASK) erbjuder tillsammans med Pedagogiska biblioteket drop-in-handledning för studenter vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Förutom ökad tillgänglighet innebär detta samarbete att det vid sidan av en språkhandledare från ASK även finns bibliotekspersonal på plats för att hjälpa till med frågor som rör informationssökning och referenshantering. Ingen tidsbokning krävs – det är först till kvarn som gäller. Handledning bedrivs på både svenska och engelska (se tider på svenska här och på engelska här). ASK har också drop-in-tider för Humanistiska fakulteten och Handelshögskolan.


Vi har pratat med Emma Karin Brandin som ansvarar för drop-in-tiderna på svenska vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Vad kan studenter få hjälp med? Vad brukar studenterna ha för frågor när de kommer på drop-in?
- I vår drop-in i Pedagogiska biblioteket får studenter vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten möjlighet att träffa och samtala med en språkhandledare utan att behöva boka tid i förväg. Vi som jobbar med svenska språket finns tillgängliga under två lunchtimmar varje vecka, tisdagar och torsdagar, och kan hjälpa till med det mesta som rör språk och skrivande inom universitetsutbildningens ramar. Det kan handla om allt ifrån textbaserade frågor (t.ex. grammatik, struktur, stilnivå, formalia) till mer övergripande akademiska frågor som rör exempelvis argumentation, förhållningssätt till källor, hantering av referenser och teoretiska begrepp. Vanligast är att studenten håller på med en uppgift, en hemtenta eller en uppsats och känner ett behov av att diskutera texten, få någon form av feedback och kanske lösa ett specifikt problem som uppstått. Ibland kommer vi också in på sådant som studiestrategier och vad man som student kan göra för att skapa trygghet och kontroll i sin läs- och skrivtunga vardag.

- Många av studenterna vi träffar har ett annat modersmål än svenska och det ger ju en särskild ingång till samtalen om läsförståelse, studiestrategier och det egna akademiska skrivandet. Även om vi i nuläget tyvärr inte har några skräddarsydda resurser att erbjuda studenter med svenska som andraspråk, så gör vi vårt bästa för att möta varje student i den situation där hen befinner sig.

Vad skulle du säga skiljer drop-in i biblioteket från att ha drop-in någon annanstans?
- På Pedagogiska biblioteket, precis som på de andra universitetsbiblioteken, finns fantastiska resurser i form av litteratur, arbetsplatser och inte minst alla duktiga bibliotekarier. Det innebär bland annat att den som kommer för att få språkhandledning här också har nära till information om och hjälp med att söka källor, hantera referenser m.m. Vi språkhandledare som bemannar drop-in-timmarna i Pedagogiska biblioteket jobbar alla med inriktning mot Utbildningsvetenskapliga fakulteteten, så vi har särskild erfarenhet av de akademiska texter och de speciella utmaningar som studenterna möter där.

Är drop-in-tiderna välbesökta?
- Drop-in-timmarna i svenska brukar vara relativt välbesökta, men det finns fortfarande rum för fler studenter! Oftast kommer det en student per tillfälle och då har vi gott om tid på oss. Skulle det någon gång komma flera studenter på en gång brukar vi dela upp tiden eller diskutera vissa, mer allmänna, frågor i grupp. Hittills har vi framför allt fått positiva – och en del förvånade – reaktioner när vi berättar om vår lunch-drop-in, så vi tror att det finns ett stort behov och förhoppningsvis ett ännu större intresse för att jobba med sitt språk och skrivande bland studenterna.

Vad skall man tänka på som student om man vill komma på drop-in?
- Tänk gärna igenom vad det är du undrar över och vill ha hjälp med innan du kommer, så kan vi använda tiden på bästa sätt. Det är bra om du har med din text, och även de instruktioner du fått från din lärare, på datorn eller i pappersform. Något som skiljer drop-in från ett bokat handledningstillfälle är att handledaren inte har någon förberedelsetid, vilket gör denna form mer lämpad för att diskutera specifika frågor och enstaka textstycken än att t.ex. gå igenom längre texter. Om du har många frågor eller vill ha mer djupgående feedback på din text rekommenderar vi att du bokar en tid för individuell språkhandledning.

AV:

Sidansvarig: Åsa Jonsén|Sidan uppdaterades: 2016-12-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?