Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kursnära samverkan - vad kan det vara?

Nyhet: 2017-04-06

Den 6 april träffades Enheten för akademiskt språk för att diskutera vad kursnära samverkan kan innebära, och hade för dagen bjudit in tre lärare som på olika sätt har arbetat med enheten.

Catharina Olsson från institutionen för biologi och miljövetenskap, Mikael Nilsson från institutionen för pedagogik och specialpedagogik och Andreas Godsäter från institutionen för globala studier förde ett panelsamtal tillsammans med Lina Larsson och Peter Johnsen från Enheten för akademiskt språk, med Joel Duncan som moderator. Samtliga i panelen har arbetat med progression i studenternas skrivande, där ASK och utbildningarna tillsammans har tagit ett helhetsgrepp för att göra studenterna mer språkmedvetna. Catharina Olsson och Peter Johnsen har i receptarieprogrammet arbetat tillsammans med universitetsbibliotekarien Tobias Pernler och språkhandledaren Emma Carlfjord i en uppsatskurs och tagit fram en workshop där studenterna aktivt fick följa hur en uppsats kan ta form. Andreas Godsäter kunde också rapportera glädjande resultat efter de språkutvecklande insatserna som gjorts. Utmaningar såsom hur universitetet skall förhålla sig till den kunskapsklyfta i formellt skriftspråk som finns för många studenter som kommer från gymnasiet, där de medhavda kunskaperna inte räcker upp till de krav som finns vid universitetet, diskuterades också. Ett förslag var ett närmare samarbete med gymnasieskolorna.

Vill du veta mer om hur din kurs eller ditt program kan arbeta tillsammans med Enheten för akademiskt språk? Kontakta oss genom detta formulär!

AV:

Sidansvarig: Åsa Jonsén|Sidan uppdaterades: 2016-12-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?